«فوران»؛ داستان کشف اولین چاه نفت ایران در قالب رمان
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۸۸۷۱
تهران- ایرنا- رمان «فوران» نوشته قباد آذرآیین نویسنده پیشکسوت کشور به تبعات کشف نفت و حضور خارجیها در زمان حفاری چاه نفت مسجد سلیمان در این منطقه می پردازد.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، «فوران» که به تاثیر کشف نفت و حضور اتباع خارجی روی شیوه زندگی مردم جنوب می پردازد، داستان سه نسل از دو خانواده را به طور موازی روایت می کند و در هر روایت به پدربزرگها، پدرها و پسرها و تضاد بین سنت و مدرنیته میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب اینگونه آغاز می شود: «یکی بود یکی نبود؛ سالیان سال پیش در تکه ای از یک سرزمین گرم جنوبی بومیانی می زیستند؛ صاف و صادق و صمیمی... این مردم کوچگر بودند و آن تکه گرم قشلاق پاییز و زمستانش بود...
یک روز، آدمهای غریبه ای پا به سرزمینشان نهادند؛ دیلاق با چشمهایی کبود و موهایی زرد، گفتند از راه دور، خیلی دور، از آن سوی آب ها آمده اند... بومیان چنان که رسم مهمان نوازی است تازه واردها را پذیرا شدند و عزیز داشتند...اما تازه واردها مهمان نبودند، آمده بودند که پا سفت کنند و ماندگار شوند.»
«کنیز دوقلوهایش را خوابانده بود جلوی تیغه لودر اداره منازل شرکت نفت، خودش هم دراز کشیده بود کنارشان، به راننده لودر گفته بود: اول از روی نعش من و بچههام رد بشو بعد برو اتاق را خراب کن.
راننده لودر گفته بود: به زبون خوش بهت میگم خانم جلدی بچههات از سر راه وردار بذار ما به کارمون برسیم. اتاق، پاکش تپه گچی بود انگار از زور خستگی سر گذاشته بود روی زانوی تپه. دیوار پشتی اش تپه بود. سه دیوار دیگرش کج و کوله وعجولانه تا زیر سقف رفته بود بالا.داگر لودر اداره منازل یک روز دیرتر می آمد کنیز سقف اتاق را زده بود و بچه هاش را برده بود آن تو.
دیگر تحمل زخم زبان و منت خواهر بیوه شوهرش را نداشت: «چن دفه بهت بگم خانم ئی بچه ها را از جلو چشم من دور کن ئی قد خون به دلم نکن»، کنیز رو به راننده لودر گفته بود: خب کارت بکن آقا چرا معطلی؟ فقط شرطش اینه که اول از سر نعش من و بچه ها رد بشی...».
کتاب فوران در 285 صفحه توسط انتشارات هیلا منتشر شدهاست.
قباد آذرآیین داستاننویس و منتقد ادبی در سال 1327 در مسجدسلیمان به دنیا آمده است، اولین اثرش با نام «باران» در سال 1345در نشریه ادبی بازار در رشت منتشرشد که به گفته خودش نقطه عطفی در دنیای نویسندگی او بوده است.
آذرآیین در سالهای بعد داستانهای کوتاهی برای نوجوانان نوشت؛ از جمله در سال 1357«پسری آن سوی پل» را نوشت، «راه که بیفتیم، ترسمان میریزد» نیز در سال 1360 به چاپ رسید.
او پس از این کتاب، چند سالی تنها با نشریات ادبی در ارتباط بود تا این که اولین مجموعه داستانش را با نام «حضور» در سال 1379 منتشر کرد.«شراره بلند» دومین مجموعه داستان آذرآیین بود که در سال 1380 منتشر شد.داستان «ظهر تابستان» از این مجموعه در جایزه گلشیری برگزیده شد.
مجموعه «هجوم آفتاب» نیز از جمله آثار بهچاپرسیده آذرآیین است که یکی از هشت نامزد دریافت جایزه ادبی جلال آل احمد در سال 1388 بود و موفق شد جایزه کتاب فصل را از آن مولف خود کند.
از دیگر آثار وی این عنوانها هستند: داستان کوتاه «اتوبان»، رمان صد صفحهای «عقربها را زنده بگیر» که در فضای نوستالژیک برای مخاطبان نوجوان نوشته شده است و همچنین مجموعه داستان «چه سینما رفتنی داشتی یدو!؟» که شامل 13 داستان است.
آذرآیین به بیان مشکلات و مسائل زادگاهش و بازگو کردن ویژگیهای فرهنگ بومی جنوب کشور (مسجدسلیمان) در آثارش معروف است، او در این سالها در کنار فعالیت در زمینه ادبیات داستانی، ادبیات فارسی نیز تدریس میکند و هماکنون ساکن تهران است.
فراهنگ**3009**9053
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي رمان تازه هاي نشر فوران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فناوری ساخت یک رویا/نوابغ و فرهنگ نخبگانی یک جامعه اولین گام ایده پردازی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیزدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی اینوتکس از ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت دانشبنیان، در محل پارک فناوری پردیس آغاز به کار کرد.
امروز، ۱۹ اردیبهشتماه در دومین روز از برگزاری این نمایشگاه، شاهد برپایی کارگاهها و سخنرانیهای گوناگون توسط متخصصان و فناوران برتر بودهایم.
علیرضا نصر اصفهانی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهشهای مجلس، در رویداد «ایستگاه آینده» درباره فناوری ساخت رویا و اهمیت آن در ایجاد و ساخت محصولات فناورانه توضیح داد.
نصراصفهانی در ابتدا به داشتن رویا و تصور برای عموم افراد جامعه اشاره کرد و گفت: همه ما، بهعنوان یک انسان دارای یک رویا هستیم، چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف.
وی به ضرورت رویا در دنیای بازاریابی و محصولات فناورانه، اشاره کرد و ادامه داد: براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، افراد براساس تصویر و رویایی که از یک محصول دارند، آن را خریداری میکنند.
این پژوهشگر حوزه فناوری ادامه داد: اینکه هر برند یا محصول داستان خودش را دارد نیز محصول یک رویا است.
نصر اصفهانی مثالی ارائه کرد و گفت: برای نمونه، کشورهای آمریکا، امارات و عربستان خیلی زودتر از بقیه کشورها به سراغ ساخت این رویا رفتهاند.
وی اضافه کرد: خلق داستان موفق با قهرمانان و نخبگان مشخص منجر به خلق رویا میشود.
عضو هئیت علمی مرکز پژوهشگاهی مجلس، به مراحل شکل گیری فناوری رویا و ساخت یک رویا اشاره کرد و گفت: اولین موردی که برای خلق یک رویا نیاز است، نوابغ و فرهنگ نخبگانی یک جامعه است.
نصراصفهانی افزود: دومین نکته، ادبیات و داستان یک تصور است. یک محصول، یک ایده باید مشروعیت داشته باشد که بتواند با عامه مردم ارتباط برقرار کند.
وی اضافه کرد: در مراحل بعدی، سینما برای ساخت یک رویا اهمیت دارد. برای نمونه سینمای علمی تخیلی در آمریکا، یک استراتژی مهم صنعت آمریکا برای است.
عضو هیئت علمی مرکزپژوهشهای مجلس، در پایان تاکید کرد: ساخت و روایت رویا در همه زمانها، توسط ارگانها و بخش خصوصی، انجام میشود و بخش دولتی معمولا در ساخت رویا ناتوان خواهد بود چرا که دولتها اغلب عوض میشوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا، در پایان رویداد «فناوری ساخت رویا» که در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس۲۰۲۴، برگزار شد، افراد علاقهمند و حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ با سخنران پرداختند.
انتهای پیام/